Lokale dienstencentra
Lokale dienstencentra ontwikkelen een ruim gamma aan diensten en activiteiten ten behoeve van de inwoners van de wijk of gemeente met het doel hun zelfstandigheid, integratie en emancipatie te verwezenlijken. Afhankelijk van de grootte van de gemeente kan een OCMW meerdere dienstencentra beheren (een per 15 000 inwoners).
Sinds het Woonzorgdecreet van 13 maart 2009 is er heel wat gewijzigd in het takenpakket van de lokale dienstencentra. Het lokaal dienstencentrum krijgt een sterke preventieve functie, waarbij personen met een beginnende zorgbehoefte centraal staan.
Het lokaal dienstencentrum moet ook bijzondere aandacht besteden aan sociale netwerking en de preventie van vereenzaming.
In tegenstelling tot het vroegere takenpakket verplicht de wetgever de lokale dienstencentra heel wat taken of diensten op zich te nemen. Het gaat hierbij om het organiseren van algemeen informatieve, vormende en recreatieve activiteiten, het aanbieden van hygiënische zorg, het aanbieden van warme maaltijden, boodschappenhulp, het aanbieden van buurthulp en het nemen of ondersteunen van initiatieven die de mobiliteit van de gebruikers tot stand brengen of verhogen. Naast de verplichte activiteiten kan het lokaal dienstencentrum ook personenalarmtoestellen uitlenen en een personenalarmcentrale organiseren. Lokale dienstencentra kunnen ook een doorverwijs-, informatie- en coördinatiefunctie vervullen. Ze kunnen de activiteiten en de diensten die ze aanreiken zelf organiseren of daarvoor samenwerken met bestaande initiatieven.
Een lokaal dienstencentrum moet minimum 32 uur per week open zijn en moet geleid worden door een centrumleider. Erkende lokale dienstencentra krijgen een werkingstoelage van de Vlaamse Gemeenschap.
GA NAAR de website van de lokale dienstencentra.